Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
Publicerad: 2016-01-12
– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
Senaste nyheterna
-
Beviljat anslag från FORTE på 2 miljoner
-
Centrum för psykiatriforsknings digitala årsrapport 2021
-
Stödlinjens årsrapport 2021
-
Nysatsning - KI Research Incubator - KIRI
-
Kristoffer Månsson blir biträdande lektor på CPF
-
Predrag Petrovic med forskargrupp till CPF
-
Thomas Masterman blir adjungerad lektor vid KI
-
Nitya Jayaram-Lindström tilldelas forskningsanslag från Arvid Carlsson-fonden
-
Regeringens besked – stoppa forskningssamarbeten med Ryssland och Belarus
-
Anna Lundh blir ansvarig för grundutbildningen inom barn- och ungdomspsykiatri