Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
Publicerad: 2016-01-12
– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
Senaste nyheterna
-
Eva Serlachius ny professor
-
Självvald inläggning minskar tvångvård
-
Franck ny direktör
-
Medel till psykiatriforskning
-
Sök till forskarskolan
-
Långtidsutfall vid depression hos barn och ungdomar
-
Katarina Howner ny direktor för forskarskolan
-
Forskningsprojekt med koppling till corona-pandemin
-
Åtgärder inom utbildning för att minska smittspridning
-
Ny chef för ANDTS