Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
Publicerad: 2016-01-12
– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
Senaste nyheterna
- Behandling i Virtual Reality
- Suicidförsök under pågående depression är kopplat till högre dödlighet
- Orsak till psykos
- Självvald inläggning en lovande krishanteringsmetod
- Genetikens betydelse för datorspelande
- Anslag till forskning om PTSD
- Toppbetyg för universitetssjukvården i Stockholm
- Färre självmord bland pojkar i regioner med fler bipolärdiagnoser
- Arbetsgrupp för jämställdhet, jämlikhet och mångfald
- Norhedsstiftelsens Preventionsanslag via Hjärt-Lungfonden 2023 till Lorena Fernández de la Cruz