Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
Publicerad: 2016-01-12
– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
Senaste nyheterna
-
Digitalt KBT-program ska förebygga sexuella övergrepp på barn
-
Färre självmord med behandling
-
Ny lektor i psykoterapi och psykologisk behandling
-
Ansök till forskarskolan i klinisk psykiatri
-
Utlysning Forskartjänster 2024
-
Hjärtmedicin kopplas till minskad risk för våldsbrott
-
Virtuella patienter på läkarprogrammet
-
Pris för forskning om dysmorfofobi
-
Minskad användning av övergreppsmaterial efter online-KBT
-
Forskningspris till Johan Franck