- Utveckling
- Utveckling och implementering
- Förbättrings- och implementeringsstöd
- Befintlig sida: Förbättringsarbete
Förbättringsarbete
Ett förbättringsarbete handlar om att förbättra sina arbetssätt genom att testa idéer till förändringar som kan leda till förbättringar, att ta små steg i rätt riktning. Ett förbättringsarbete är någonting nytt som arbetas fram och som inte redan är testat och utvärderat. Testerna sker i liten skala för att förutsäga effekten av förändringen. Fokus ligger på att förbättra genom systematisk analys och test i liten skala
Vid förbättringsarbete använder vi PGSA-hjulet som modell, modellen innefattar fyra steg. Nedan följer en kort beskrivning av respektive steg.
Planera:
- Vad har vi för utgångsläge? Vad är problemet/behovet?
- Mål, vad vill vi åstadkomma?
- Hur uppnår vi det vi vill uppnå? Förändringsidéer
- Planera vad som ska testas, vem, när, hur?
- Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Vilka mätetal ska vi ha?
Göra:
- Genomför testet enligt Plan
- Dokumentera problem och oförutsedda situationer
- Samla in data/mätetal (enligt Plan)
Studera:
- Analysera insamlad data/mätetal
- Jämför med utgångsläget
- Summera era slutsatser, vad lärde ni er?
Agera:
- Vad blir nästa steg?
- Behöver något modifieras utifrån resultatet?
- Ska förändringen införas eller behöver ni ”skruva” på hjulet ett varv till?
Exempel på ett förbättringsarbete skulle kunna vara att ta fram och testa en ny drop-in mottagning i syfte att få ett bättre flöde och för att patienter inte ska behöva vänta onödigt länge i väntrummet.