Småbarnsdiagnostik

  • 2026-02-04

  • 0 - 0

  • Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69

Kursen syftar till att kunna bedöma psykisk hälsa och utvecklings-avvikelser hos de allra yngsta barnen mellan 0–5 år.

Syfte

Målet är att deltagarna ska kunna orientera sig i olika diagnostiska system, kunna särskilja mellan diagnoser samt få kunskaper om bedömningsinstrument.

Kursmål

Efter avslutad kurs kommer deltagaren att kunna:

  • Redogöra för risk- och skyddsfaktorer hos förskolebarn
  • Redogöra för prevalens av psykiatriska tillstånd hos små barn
  • Redogöra för förlopp av psykiatriska tillstånd från förskoleålder till skolålder
  • Jämföra olika diagnostiska system och anpassningar till små barn
  • Särskilja mellan vanliga svårigheter och psykiatriska tillstånd
  • Särskilja mellan olika psykiatriska tillstånd
  • Redogöra för bedömningsinstrument

Innehåll

  • Risk- och skyddsfaktorer (barn och familj)
  • Prevalens av psykiatriska tillstånd och vanliga svårigheter hos små barn
  • Stabilitet och förändring av psykiatriska tillstånd från förskoleåldern till skolåldern
  • Att kunna känna igen tidiga tecken och särskilja mellan olika tillstånd
  • Jämförelser mellan DC:0–5, DSM-5 och ICD-10-SE avseende systemens uppbyggnad, diagnoser och anpassningar för små barn

Kursupplägg

Kursen omfattar utöver en kortare introduktion, totalt 3 heldagar. Dessa är fördelade på två heldagar och två halvdagar där teoretiska moment varvas med praktiska övningar som utgår utifrån kursdeltagarnas vardagliga arbete. För ökad inlärning ges deltagarna praktiska och skriftliga uppgifter mellan undervisningsdagarna samt en examinerande uppgift mot slutet av kursen.

Tid och plats

Tid:
4/2, kl 11-11:45 – Digital introduktion
18/2, kl 9-16
4/3, kl 9-12
18/3, kl 9-12
1/4, kl 9-16

Plats: Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69.

Lärare och kursledning

Kursansvarig: Josefin Ahlqvist, josefin.ahlqvist@regionstockholm.se

Litteraturlista

Rekommenderad litteratur:
Andershed, A. (2015). Risk and Protective Factors among Preschool Children:
Integrating Research and Practice. Journal of Evidence-Informed Social Work, 12(4), 412–424. https://doi.org/10.1080/15433714.2013.866062

Bloten, M. (2013). Infant psychiatric disorders. European Child & Adolescent
Psychiatry, 22(Supplement 1), 69–74. https://doi.org/10.1007/s00787-012-0364-8

Olsen, A. L., Ammitzbøll, J., Olsen, E. M., & Skovgaard, A. M. (2019). Problems of feeding, sleeping and excessive crying in infancy: a general population study. Archives of Disease in Childhood, 104(11), 1034–1041. https://doi.org/10.1136/archdischild2019-316851

Steinsbekk, S., Ranum, B., & Wichstrøm, L. (2022). Prevalence and course of anxiety disorders and symptoms from preschool to adolescence: a 6‐wave community study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 527–534.
https://doi.org/10.1111/jcpp.13487

Wichstrøm, L., Berg‐Nielsen, T. S., Angold, A., Egger, H. L., Solheim, E., & Sveen, T. H. (2012). Prevalence of psychiatric disorders in preschoolers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(6), 695–705. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02514.x

Zeanah, C.H. (2018). Handbook of Infant Mental Health. (4 uppl). Guilford
Publications.

Zero to three (2022). DC:0–5™: diagnostisk klassificering av psykisk hälsa och utvecklingsavvikelser under spädbarnsålder och tidig barndom. (1:a utgåvan, 1:a versionen). Oslo: Gyldendal Akademisk

Målgrupp

Kursen vänder sig till personal inom barn och ungdomspsykiatrisk vård som i sitt arbete bedömer och behandlar barn mellan 0–5 år.

Ansvarig institution

Kursen ges av Kompetenscentrum för psykoterapi som är en del av Centrum för psykiatriforskning. Centrum för psykiatriforskning är en samverkansorganisation med två huvudmän, Karolinska Institutet (Institutionen för Klinisk Neurovetenskap) och Region Stockholm.

Anmälan och avgift

Anmälan görs via mail till sarah.thylen@ki.se

Signerat intyg från chef om att deltagaren uppfyller behörighetskraven samt får gå kursen bifogas (ladda ner intyg och skicka med vid anmälan - se intyg här). Platser fördelas i första hand till BUP Stockholm (i den ordning anmälningar kommer in), i andra hand till mottagningar med barnpsykiatriskt avtal med SLSO.

I mån av plats kan övriga sökanden som inte tillhör Region Stockholm enligt ovan beredas plats på kursen mot en kursavgift. Om du har frågor angående detta, eller om du är osäker på om du tillhör den grupp som kan gå kursen kostnadsfritt så är du välkommen att kontakta Sarah Thylén på e-post sarah.thylen@ki.se. Vänligen notera att dessa platser fördelas i turordning som anmälan registrerats.

Anmälan stänger 2026-01-09.

 

Psykiatri, Centrum för psykiatriforskning, Psykiatriforskning , Andra yrkeskategorier, Psykolog, Skötare eller undersköterska, Läkare, Sjuksköterska, Att söka just nu, Barn och unga, VT26