Diagnostik och bedömning vid depression

  • 2029-01-29

  • 9 - 16

  • Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69

Depression vid tidig ålder är en allvarlig riskfaktor. Trots detta är depression hos barn och ungdom underdiagnostiserat.

Syfte

Den här kursen syftar till att ge kompetens i att upptäcka och diagnostisera depression i de komplexa fall som vanligen förekommer inom barn och ungdomspsykiatri.

Kursmål

Efter avslutad kurs kommer deltagaren att kunna:

  • Redogöra för diagnostik, differentialdiagnostik och komorbiditet vid depression i olika åldrar.
  • Identifiera risk- och skyddsfaktorer vid depression samt beskriva hur dessa kan påverka prognos och val av intervention.
  • Redogöra för olika modeller som förklarar vidmakthållande av depression.
  • Redogöra för medicinska och psykologiska behandlingsformer vid depression hos barn och ungdomar, samt när dessa ska användas och vilken evidens som finns för respektive metod.

Innehåll

  • Diagnostik och uttryck vid ADHD, autism, IF samt olika åldrar
  • Differentialdiagnostik och komorbiditet
  • Somatiska överväganden
  • Risk- och skyddsfaktorer och prognos
  • Modeller för vidmakthållande av depression
  • Översikt över behandling vid depression
  • Vårdnivåer och gränsdragning till andra aktörer (skola, socialtjänst, primärvård). 
  • Fördjupande utredning

Kursupplägg

Kursen omfattar totalt 3 lärarledda dagar där teoretiska moment varvas med praktiska övningar som utgår utifrån kursdeltagarnas vardagliga arbete. För ökad inlärning ges deltagarna praktiska och skriftliga uppgifter mellan undervisningsdagarna samt en examinerande uppgift mot slutet av kursen. 

Tid och plats

Tid: 4/2, 11/2, 18/2 (samtliga dagar kl 9-16)
Plats: Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69.

Lärare och kursledning

Kursansvarig: Rebecca Andersson, rebecca.andersson@ki.se

Litteraturlista

Herlofson, J., & American Psychiatric Association. (2014). Mini-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5. Pilgrim Press.

World Health Organization. (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders : clinical descriptions and diagnostic guidelines. (1st ed.). World Health Organization.

Artiklar kommer att delas ut i samband med undervisningen. Deltagare kan komma att få enstaka artiklar som ska läsas innan första kurstillfället.

Målgrupp

Samtliga professioner inom barn- och ungdomspsykiatrin som arbetar med bedömningar.

Ansvarig institution

Kursen ges av Kompetenscentrum för psykoterapi som är en del av Centrum för psykiatriforskning. Centrum för psykiatriforskning är en samverkansorganisation med två huvudmän, Karolinska Institutet (Institutionen för Klinisk Neurovetenskap) och Region Stockholm.

Anmälan och avgift

Anmälan görs via mail till sarah.thylen@ki.se

Signerat intyg från chef om att deltagaren uppfyller behörighetskraven samt får gå kursen bifogas (ladda ner intyg och skicka med vid anmälan - se intyg här). Platser fördelas i första hand till BUP Stockholm (i den ordning anmälningar kommer in), i andra hand till mottagningar med barnpsykiatriskt avtal med SLSO.

I mån av plats kan övriga sökanden som inte tillhör Region Stockholm enligt ovan beredas plats på kursen mot en kursavgift. Om du har frågor angående detta, eller om du är osäker på om du tillhör den grupp som kan gå kursen kostnadsfritt så är du välkommen att kontakta Sarah Thylén på e-post sarah.thylen@ki.se. Vänligen notera att dessa platser fördelas i turordning som anmälan registrerats.

Anmälan stänger 2026-01-14.

Psykiatri, Centrum för psykiatriforskning, Psykiatriforskning , Andra yrkeskategorier, Psykolog, Skötare eller undersköterska, Läkare, Sjuksköterska, Att söka just nu, Barn och unga, VT26