Sedan 1999 har Stödlinjen erbjudit ett professionellt, nationellt och kostnadsfritt stöd till personer med problematiskt spelande om pengar. Stödet ges både till dem med egna spelproblem och till anhöriga, via telefon, chatt och webb. Den som hör av sig behöver inte ange sin identitet.

Det är en bred målgrupp som kontaktar oss och vi strävar alltid efter att tröskeln att ta kontakt ska vara låg. För många är Stödlinjen därför det första steget i en förändringsprocess när spelandet blivit problematiskt.

Många av dem vi möter beskriver försämrat mående och svåra ekonomiska konsekvenser. Eftersom spelproblem är så pass lättillgängligt och lätt att dölja är det många som berättar att de kunnat spela länge utan att någon i omgivningen märkt något. Behovet av att kunna anpassa stöd efter individens situation och motivation kan därför ha stor inverkan för en långsiktig positiv förändring. Där vi alla, tillsammans, har lättare att göra skillnad.

Stödlinjen drivs av Stockholms läns sjukvårdsområde med stöd från Folkhälsomyndigheten. Verksamheten är även en del av Centrum för psykiatriforskning, som bedriver forskning om spelproblem och spelberoende.

Medverkande

Ylva Olsson, rådgivare Stödlinjen för spelare och anhöriga

Anmälan

Anmäl dig till webbinariet här!

Det är kostnadsfritt att delta och en anslutningslänk skickas till din e-post.