- Kurskatalog
- Grundutbildning
- Fortbildning
- Psykoterapiutbildning/KCP
- Kunskapsteam i försäkringsmedicin
- Forskarskola
- ST-stöd
- Utbildning på STAD
- Utbildning
- Befintlig sida: KBT för barn och unga: Modulutbildningar...
KBT för barn och unga: Modulutbildningar - Modul 5: Föräldrastrategier
Föräldraträning är den behandling som i dag har bäst evidens vid utagerande beteendeproblem och konflikter i familjer så som vid trotssyndrom och/eller uppförandestörning.
Syfte
Ny forskning har även visat positiva effekter av föräldraträning vid manualbaserade behandlingarna för ångestsyndrom och viss effekt kan ses vid depression. De effektiva föräldrastrategier som är verksamma vid både utagerande och inåtvänd problematik är baserade på inlärningsteori.
Kursmål
Efter avslutad kurs kommer deltagaren att:
- Kunna redogöra för det vetenskapliga stödet för KBT-baserad föräldraträning vid både utagerande och inåtvänd problematik.
- Kunna använda samspelsanalys tillsammans med föräldrar.
- Ha tränat på att hjälpa föräldrar att öka positiva beteenden hos sina barn.
- Ha övat sina färdigheter för ett urval av KBT-baserade föräldrastrategier.
Innehåll
- Teoretisk grund och empiriskt stöd för olika föräldraträningsprogram, vid både utagerande och inåtvända problem.
- Samspelsanalys av problematiska beteenden.
- Modeller för uppkomst och vidmakthållande av problembeteenden.
- Pedagogiska tips vid föräldraträningsinsatser.
- Utveckling av fördjupade färdigheter genom rollspel, avgränsade hemuppgifter, etc.
Kursupplägg
Kursen omfattar totalt tre lärarledda dagar där teoretiska moment varvas med praktiska övningar som utgår utifrån kursdeltagarnas kliniska arbete. För ökad inlärning ges deltagarna praktiska och skriftliga uppgifter mellan undervisningsdagarna samt en examinerande uppgift mot slutet av kursen.
Tid och plats
Kursdagar: 17/4, 23/4 samt 22/5 (samtliga dagar mellan kl 9-16).
Plats: Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69.
Lärare och kursledning
Kursansvarig: Maria Helander, maria.helander@ki.se
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur:
Artiklar och annat material som läggs upp på lärplattformen innan kursstart.
Rekommenderad litteratur
Kazdin, A. E. (2008). Parent management training: Treatment for oppositional, aggressive,and antisocial behavior in children and adolescents. Oxford University Press.
Leijten, P., Gardner, F., Melendez-Torres, G. J., Van Aar, J., Hutchings, J., Schulz, S., ... &Overbeek, G. (2019). Meta-analyses: Key parenting program components for disruptive child behavior. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 58(2),180-190.
Helander, M., Asperholm, M., Wetterborg, D., Öst, L. G., Hellner, C., Herlitz, A., & Enebrink,(2022). The efficacy of parent management training with or without involving the child in the treatment among children with clinical levels of disruptive behavior: a meta-analysis.Child Psychiatry & Human Development, 1-18.
Postorino, V., Sharp, W. G., McCracken, C. E., Bearss, K., Burrell, T. L., Evans, A. N., & Scahill,(2017). A systematic review and meta-analysis of parent training for disruptive behavior in children with autism spectrum disorder. Clinical child and family psychology review, 20,391-402.
Lebowitz, E. R., Marin, C., Martino, A., Shimshoni, Y., & Silverman, W. K. (2020). Parentbased treatment as efficacious as cognitive-behavioral therapy for childhood anxiety: A randomized noninferiority study of supportive parenting for anxious childhood emotions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(3), 362-372.
Silverman, W. K., Marin, C. E., Rey, Y., Kurtines, W. M., Jaccard, J., & Pettit, J. W. (2019). Group-versus parent-involvement CBT for childhood anxiety disorders: Treatment specificity and long-term recovery mediation. Clinical Psychological Science, 7(4), 840-855.
Eckshtain, D., Kuppens, S., & Weisz, J. R. (2017). Amelioration of child depression through behavioral parent training: A preliminary study. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(4), 611-618.
Målgrupp
Samtliga professioner inom barn och ungdomspsykiatri som arbetar med behandling.
Förkunskaper:
Deltagare som antas till utbildningen ska före utbildningen ha:
- Avklarad Modul 1: Grunder i KBT på Kompetenscentrum för Psykoterapi, eller motsvarande förkunskaper.
- Avklarad Modul 2: Beteendeanalys på Kompetenscentrum för Psykoterapi, eller motsvarande förkunskaper.
- Avklarad Modul 3: Fallformulering på Kompetenscentrum för Psykoterapi, eller motsvarande förkunskaper
Ansvarig institution
Kursen ges av Kompetenscentrum för psykoterapi som är en del av Centrum för psykiatriforskning. Centrum för psykiatriforskning är en samverkansorganisation med två huvudmän, Karolinska Institutet (Institutionen för Klinisk Neurovetenskap) och Region Stockholm.
Anmälan och avgift
Anmälan görs via mail till sarah.thylen@ki.se
Signerat intyg från chef om att deltagaren uppfyller behörighetskraven samt får gå kursen bifogas (ladda ner intyg och skicka med vid anmälan - se intyg här). Platser fördelas i första hand till BUP Stockholm (i den ordning anmälningar kommer in), i andra hand till mottagningar med barnpsykiatriskt avtal med SLSO.
I mån av plats kan övriga sökanden som inte tillhör Region Stockholm enligt ovan beredas plats på kursen mot en kursavgift. Om du har frågor angående detta, eller om du är osäker på om du tillhör den grupp som kan gå kursen kostnadsfritt så är du välkommen att kontakta Sarah Thylén på e-post sarah.thylen@ki.se. Vänligen notera att dessa platser fördelas i turordning som anmälan registrerats.
Anmälan stänger 2026-03-16.