Psykoterapeutprogrammet, 90 hp

  • 2026-09-01

  • 9 - 16

  • Centrum för psykiatriforskning (CPF) Norra Stationsgatan 69

Som psykoterapeut gör du psykoterapibedömningar samt planerar, genomför och utvärderar psykoterapi. Psykoterapi är en effektiv behandling för psykologiska problem vid både psykiatriska och somatiska tillstånd.

Innehåll och upplägg

Psykoterapeutprogrammet genomförs som halvfartsstudier under sex terminer och innefattar en undervisningsdag på plats i veckan.

Programmet är en påbyggnadsutbildning och erbjuds med två inriktningar: Kognitiv beteendeterapi samt Kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi. Båda inriktningarna har alltså sin utgångspunkt i kognitiv beteendeterapi och studenterna läser delar av utbildningen tillsammans oavsett grundprofession. I syfte att förbereda för självständig psykoterapeutisk och evidensbaserad praktik fördjupar programmet genom teori och praktik studentens professionsspecifika kunskaper och färdigheter i psykiatrisk diagnostik, bedömning, metod och teori.

Utbildningen genomförs som deltidsstudier med parallell tjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande minst 25% av heltid. All undervisning avseende klinisk tillämpning innehåller handledning i grupp, självreflektion och utveckling av den professionella rollen baserat på patientunderlag från eller genom studentens arbetsplats. Med progression mellan kurserna och utifrån professionsspecifika kunskaper och färdigheter stärks studentens förmåga att bedöma, handlägga och behandla alltmer komplex psykiatrisk problematik.

Den teoretiska undervisningen, oavsett inriktning, omfattar utöver psykoterapeutiska teorier, modeller och metoder även psykiatrisk diagnostik, neuropsykiatri, etik, juridik, journalföring och hållbar utveckling. Under programmets sista termin genomförs därutöver ett examensarbete om 7,5 respektive 15 högskolepoäng.

Genom inriktningsspecifika kurser tillgodoser inriktningen Kognitiv beteendeterapi studenternas psykoterapeutiska utbildningsbehov utifrån grundprofession och den vårdkontext som de kommer att verka i som psykoterapeuter. Utöver rollen som psykoterapeut förbereder inriktningen Kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi studenterna för rollen som specialistpsykolog. Kurserna i den inriktningen innehåller fördjupnings- och breddmoment som syftar till att utveckla studenternas förmåga att implementera och utvärdera evidensbaserad psykologisk praktik. Inriktningen fokuserar även på att utveckla studenternas färdigheter i organisationsanalys, handledning och arbetsledning.

Vetenskapligt förhållningssätt

Genom att löpande utforska och problematisera vetenskapliga, teoretiska och metodologiska frågeställningar inom ämnesområdet psykoterapi utvecklas studentens kunskaper, färdigheter och vetenskapliga förhållningssätt. Därutöver fördjupar och integrerar examensarbetet studenternas kunskaper och färdigheter i psykoterapi med kvalitetssäkring och kunskaper i vetenskaplig metod med fokus på både muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation.

Verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

VIL inom psykoterapeutprogrammet genomförs i samarbete med de psykiatriska verksamheter som programmet har en etablerad samverkan med. Utifrån kursernas lärandemål ges studenter oavsett inriktning tillfälle till exempelvis auskultation, studiebesök eller kortare praktik. Upplägget syftar till att ge studenterna inblick i eller erfarenhet av psykiatrisk verksamhet av särskild relevans utifrån de behov som växer fram i samhället.

Ämnesöverskridande perspektiv

De ämnesöverskridande perspektiven hållbar utveckling, etik, lika villkor interprofessionell kompetens och internationalisering integreras genomgående i programmet. Studenternas förhållningssätt och värderingsförmåga utvecklas genom träning i kliniska resonemang och etiska frågeställningar relaterade till yrkesroll, andra professioner, samhälleliga strukturer, tillgängliga resurser, olika sociala/kulturella kontexter samt patienternas individuella förutsättningar.

Förmågan att arbeta utifrån ett globalt hållbart hälsoperspektiv utvecklas genom kunskap om hur livsvillkor och samhälleliga förutsättningar i olika delar av världen påverkar psykiatrisk problematik och behandling. Studenterna orienteras även i metoder för att bedriva eller samordna psykoterapeutisk behandling i en internationell kontext. Med progression utvecklar studenterna kunskaper, värderingsförmågor och färdigheter för att kunna bedriva en jämlik, kostnadseffektiv vård av hög kvalitet med minsta möjliga planetära belastning.

Mer information

Här hittar du CSN information om omställningsstudiestöd

Utbildningsplan 2PT26 - mer information om hur programmet är uppbyggt (gäller från HT26)

Programwebb - för dig som är student på programmet eller intresserad av att veta mer

Ansvarig institution

Utbildningen ges av Kompetenscentrum för psykoterapi som är en del av Centrum för psykiatriforskning (CPF) Norra Stationsgatan 69. Centrum för psykiatriforskning är en samverkansorganisation med två huvudmän, Karolinska Institutet (Institutionen för Klinisk Neurovetenskap) och Region Stockholm.

Anmälan och avgift

Anmälan

Öppnar 15 februari 2026. Anmälan öppnar ca en månad före sista anmälningsdag.

Anmälan görs via Antagning.se

Antagningsprocessen

Läs mer om behörighet, dokumentationskrav och urval på Anmälan och antagning.

Avgifter

Anmälnings- och studieavgifter krävs för sökande som inte har medborgarskap i EU, EES-länderna eller Schweiz.

Psykiatri, Centrum för psykiatriforskning, Psykiatriforskning , Andra yrkeskategorier, Psykolog, Läkare, Sjuksköterska, Barn och unga, Vuxna, HT26