- Kurskatalog
- Grundutbildning
- Fortbildning
- Psykoterapiutbildning/KCP
- Kunskapsteam i försäkringsmedicin
- Forskarskola
- ST-stöd
- Utbildning på STAD
- Publika seminarier
- Utbildning
- Befintlig sida: Småbarnsdiagnostik
Småbarnsdiagnostik
Kursen syftar till att kunna bedöma psykisk hälsa och utvecklingsavvikelser hos de allra yngsta barnen mellan 0–5 år. Målet är att deltagarna ska kunna orientera sig i olika diagnostiska system, kunna särskilja mellan diagnoser samt få kunskaper om bedömningsinstrument.
Kursens upplägg
Kursen omfattar utöver en kortare introduktion, totalt 3 heldagar. Dessa är fördelade på två heldagar och två halvdagar där teoretiska moment varvas med praktiska övningar som utgår utifrån kursdeltagarnas vardagliga arbete. För ökad inlärning ges deltagarna praktiska och skriftliga uppgifter mellan undervisningsdagarna samt en examinerande uppgift mot slutet av kursen.
Ur kursinnehållet
• Risk- och skyddsfaktorer (barn och familj)
• Prevalens av psykiatriska tillstånd och vanliga svårigheter hos små barn
• Stabilitet och förändring av psykiatriska tillstånd från förskoleåldern till
skolåldern
• Att kunna känna igen tidiga tecken och särskilja mellan olika tillstånd
• Jämförelser mellan DC:0–5, DSM-5 och ICD-10-SE avseende systemens
uppbyggnad, diagnoser och anpassningar för små barn
Kursens mål
Efter avslutad kurs kommer deltagaren att kunna:
• Redogöra för risk- och skyddsfaktorer hos förskolebarn
• Redogöra för prevalens av psykiatriska tillstånd hos små barn
• Redogöra för förlopp av psykiatriska tillstånd från förskoleålder till skolålder
• Jämföra olika diagnostiska system och anpassningar till små barn
• Särskilja mellan vanliga svårigheter och psykiatriska tillstånd
• Särskilja mellan olika psykiatriska tillstånd
• Redogöra för bedömningsinstrument
Målgrupp
Kursen vänder sig till personal inom barn och ungdomspsykiatrisk vård som i sitt arbete bedömer och behandlar barn mellan 0–5 år.
Litteratur
Rekommenderad litteratur:
Andershed, A. (2015). Risk and Protective Factors among Preschool Children:
Integrating Research and Practice. Journal of Evidence-Informed Social Work, 12(4), 412–424. https://doi.org/10.1080/15433714.2013.866062
Bloten, M. (2013). Infant psychiatric disorders. European Child & Adolescent
Psychiatry, 22(Supplement 1), 69–74. https://doi.org/10.1007/s00787-012-0364-8
Olsen, A. L., Ammitzbøll, J., Olsen, E. M., & Skovgaard, A. M. (2019). Problems of feeding, sleeping and excessive crying in infancy: a general population study. Archives of Disease in Childhood, 104(11), 1034–1041. https://doi.org/10.1136/archdischild2019-316851
Steinsbekk, S., Ranum, B., & Wichstrøm, L. (2022). Prevalence and course of anxiety disorders and symptoms from preschool to adolescence: a 6‐wave community study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 527–534.
https://doi.org/10.1111/jcpp.13487
Wichstrøm, L., Berg‐Nielsen, T. S., Angold, A., Egger, H. L., Solheim, E., & Sveen, T. H. (2012). Prevalence of psychiatric disorders in preschoolers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(6), 695–705. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02514.x
Zeanah, C.H. (2018). Handbook of Infant Mental Health. (4 uppl). Guilford
Publications. Zero to three (2022). DC:0–5™: diagnostisk klassificering av psykisk hälsa och utvecklingsavvikelser under spädbarnsålder och tidig barndom. (1:a utgåvan, 1:a versionen). Oslo: Gyldendal Akademisk
Tid och plats
Kursdagar: 1/4 (digital intro kl 11-11:45), 8/4 (kl 9-16), 29/4 (kl 9-12), 13/5 (kl 9-12) samt 19/5 (9-16)
Plats: Centrum för psykiatriforskning, Norra Stationsgatan 69
Ansvarig institution
Kursen ges av Kompetenscentrum för psykoterapi som är en del av Centrum för psykiatriforskning. Centrum för psykiatriforskning är en samverkansorganisation med två huvudmän, Karolinska Institutet (Institutionen för Klinisk Neurovetenskap) och Region Stockholm.
Anmälan och avgift
Anmälan görs via mail till sarah.thylen@ki.se. Signerat intyg från chef om att deltagaren uppfyller behörighetskraven samt får gå kursen bifogas (finns särskild blankett för detta - du hittar detta via anmälningslänken nedan.). Platser fördelas i första hand till anställda vid mottagningar med barnpsykiatriskt avtal med SLSO, övriga sökande antas i mån av plats.
Sista anmälningsdag: 2025-03-01